Projektový den POKOS na Základní škole J. A. Komenského v Brandýse nad Orlicí

KVV PCE
  • 29.4.2025
  • Petr Valtera
  • Kembická Tereza

Dne 28. dubna 2025 navštívili vojáci Krajského vojenského velitelství Pardubice základní školu v Brandýse nad Orlicí, kde žákům představili projektový den POKOS – Přípravu občanů k obraně státu. Tento speciální den měl za cíl přiblížit mladým lidem základní principy obrany státu, bezpečnosti a dovedností nezbytných v krizových situacích.

Během programu se žáci seznámili se strukturou a hlavními úkoly Ozbrojených sil České republiky, dozvěděli se více o fungování aktivní zálohy a o tom, jak mohou sami přispět k bezpečnosti svého okolí.

Nechyběla ani část věnovaná kyberbezpečnosti za podpory aktivního záložníka npor. Tomáše Drábka. Žáci získali důležité rady, jak chránit svá hesla, bezpečně používat sociální sítě a jak správně rozpoznat nebezpečí v online prostoru.

Součástí programu byla i možnost vyzkoušet si mířenou střelbu na cíl na laserové střelnici, která probíhala po předchozím poučení o bezpečné manipulaci se zbraní. Žáci si mohli prakticky vyzkoušet, jaké to je soustředit se na cíl a správně mířit za použití mušky a hledí.

Dále se během projektového dne seznámili také se základy orientace v terénu za podpory orientačního klubu OK Lokomotiva Pardubice. Nejprve si zopakovali práci s měřítky mapy a poté si vytvořili vlastní mapu okolí školy. Do těchto map jim následně lektor zakreslil orientační body (tzv. kontroly), které museli během orientačního běhu najít a označit. Tato praktická aktivita žákům ukázala, jak je důležité správně číst mapu, vnímat terén a plánovat trasu.

V neposlední řadě nechyběla ani ukázka sebeobrany pro běžný život, kterou pro žáky připravil instruktor ze 141. zásobovacího praporu Pardubice. Žáci se dozvěděli, jak se bránit v případě napadení a jak správně reagovat při nebezpečí. Praktické rady a ukázky jednoduchých obranných technik byly přizpůsobeny jejich věku a reálným situacím, se kterými by se mohli setkat.

Celý projektový den byl veden formou interaktivních ukázek a diskuzí, takže si děti mohly vše prakticky vyzkoušet a na cokoliv se zeptat. Atmosféra byla velmi pozitivní a zapojení dětí ukázalo, že tato témata je skutečně zajímají.